سخنان قصار
مسجد امام زمان(عج )شهرستان پلدشت
اللهم عجل لوليك الفرج

بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحيمِ

واَنَّ المَسآجِدَلِلّهِ فلآتَدعُوا مَعَ اللهِ اَحَداً

آیه 18 - سوره مبارکه جن

  قال رَسولُ الله صلي الله عليه و آله :

 مَن اَحَبَّ اللهِ فَليُحِبُّني وَ مَن اَحَبَّني فَليُحِبَّ عِترَتي .....

وَ مَن اَحَبَّ عِترَتي فَليُحِبَّ القُرآنَ وَ مَن اَحَبَ القُرآنَ

 فَليُحَبَّ المَساجِدَ فَاِنَّها اَبنِيَهُ اللهِ ، اُذِنَ في رَفعِهاو بارَكَ فيها.

 مستدرك الوسائل جلد 2 صفحه 355

 سخنانی قصار از امام خمینی (ره) درباره مسجد

 - مسجدها را خالي نكنيد، تكليف است امروز.

 - مسجد مركز اجتماع سياسي است.

 - مسجد مركز تبليغ است.

 - محراب يعني مكان حرب، مكان جنگ، هم جنگ با شيطان و هم جنگ با طاغوت.

  اي ملت ! مسجد هاي خودتان را حفظ كنيد؛ اي روشنفكران ! مسجد ها را حفظ كنيد،روشنفكر غربي نباشيد؛ اي حقوقدانها ! مسجدها را حفظ كنيد.

 - من امروز بايد بگويم كه تكليف است براي مسلمان ها،حفظ مساجد.

 - سعي كنيد كه مساجد ما به حال مساجد صدر اسلام برگردد ، و توجه داشته باشيد كه عزلت و كناره گيري در اسلام نيست.

 - اين مساجد بايد مركز تربيت صحيح باشد و مساجد _ بحمد الله_ اكثراً اين طوري است.

 - بايد در ماه مبارك ، تربيت و تعليم به تمام معنا ، در همه بعدهايش ، در مساجد باشد.

 - حفظ مساجد امروز جزء اموري است كه اسلام به او بسته است.

 - مسجد يك سنگر اسلامي است ، و محراب محل جنگ است.

 - نهضت را از راه مساجد _كه دژهاي محكم اسلامند_ زنده نگه دارند ، وبا شعارهاي اسلامي نهضت را پيش برند.

 سخنانی قصار از مقام معظم رهبري درباره مسجد ، اذان ، ائمه‌ي جمعه و جماعات

 اذانِ با توجه، به دلها اميد مى‏دهد.

 

اسلام امريكايى، چيزى به نام اسلام است كه در خدمت منافع قدرتهاى استكبارى و توجيه‏كننده‏ى اعمال آنهاست؛ بهانه‏يى براى انزواى اهل دين و نپرداختن آنان به امور مسلمين و سرنوشت ملتهاى مسلمان است؛ وسيله‏يى براى جدا كردن بخش عظيمى از احكام اجتماعى و سياسى اسلام از مجموعه‏ى دين و منحصر كردن دين به مسجد است (و مسجد نه به عنوان پايگاهى براى رتق و فتق امور مسلمين - چنان‏كه در صدر اسلام بوده است - بلكه به عنوان گوشه‏يى براى جداشدن از زندگى و جدا كردن دنيا و آخرت).

 از بزرگترين كارهاى امام عزيز ما ايجاد و تأسيس نماز جمعه بود.

 تا وقتى ائمه محترم جمعه و مردم قدر نماز جمعه را مى‏دانند، ... بلاشك در جامعه‏ى اسلامى خوف تزلزل نيست.

 تريبون نماز جمعه در حفظ قوام معنوى و حصار ايمنى جامعه داراى نقشى فوق‏العاده است.

امامت جمعه به معناى نمايندگى كل روحانيت و نظام اسلامى است.

 انقلاب از خانه‏ى مذهب - يعنى مسجد و مدرسه‏ى دينى - آغاز شد و جهتگيرى مذهبى در انقلاب روزبه‏روز افزايش پيدا كرد و نقش مذهب و ارزشهاى معنوى، آن‏قدر قوى شد كه كسانى را به‏ميدان انقلاب كشاند كه معمولاً در هيچ انقلابى، اين‏گونه آدمها به ميدان نمى‏آيند.

 اين‏جانب همه‏ى مردم - بخصوص جوانان - را به پُر كردن مساجد و حضور در نمازهاى جمعه و جماعت و گرم نگهداشتن مراسم عزادارى سالار شهيدان حسين‏بن‏على توصيه مى‏كنم.

 بانگ اذان، دلهاى افسرده را روشن مى‏كند.

بهترين جايى كه اين گروههاى مقاومت بسيج دارند، همين مساجد است.

 چندى پيش، من راجع به اذان سفارش كردم و البته گفتم كه صبحها با بلندگو در همه‏جا اذان نگويند، تا مردم از خواب بيدار نشوند. مثل اين‏كه بعضى از مؤمنين، اين قسمت دومش را بيشتر از قسمت اول گوش كردند! آنچه كه مقصود ما بود، اين بود كه در سحرها، هر جايى يك بلندگو صدا نكند؛ ولى معنايش اين نبود كه به هنگام سحر، صداى اذان در شهرى مثل تهران به گوش نرسد! نه، در جايى مثل تهران، اقلاً در چند مسجد از مساجد مهم، خوب است كه با بلندگو اذان پخش بشود؛ حتّى اذان صبح. در شهرهاى كوچك هم به فراخور وسعت آن شهر، مى‏بايست اذان صبح در چندجا پخش بشود. اما در ظهر و شب اذان بگويند؛ هم اذان بلندگو، هم جلوى مساجد، هم داخل مساجد و هم در خيابانها، تا مردم به اذان گفتن عادت كنند.

 حضرات ائمه‏ى محترم جمعه و جماعات و گويندگان مذهبى نيز تا سرحد امكان بايد براى پُربار كردن و محتوا بخشيدن به اين مراسم تلاش كنند و اين كانونهاى معنويت و صفا را گرم نگهدارند.

 در اين كشورهاى اسلامى كه امروز ائمه‏ى جمعه و جماعاتشان، تشكيلات به وجود مى‏آورند و مسجدها رونق پيدا مى‏كنند و كانون تحرك مى‏شوند، تا ديروز مسجدها متعلق به يك مشت پيرمرد از كار افتاده بود. امروز آن مسجدها، جاى جوانان و كانون جنبشهاست. اين را شما كرديد. اين را حركت شما و قائد عظيم‏الشأنتان - آن مرد الهى - بود كه انجام داد.

 در نقاط مختلف جهان، دشمنان اسلام به مساجد - كه پايگاه حريت انسان و جايگاه رابطه‏ى او با خدا و مركزى براى كسب آگاهى از شيطنتهاى شياطين زر و زور است - با بغض و كينه‏يى عميق مى‏نگرند و تا آن‏جا كه بتوانند، با وجود و حضور و فعاليت آنها ستيزه مى‏كنند. هم‏اكنون مسجدالاقصى، قبله‏ى دوم مسلمين - كه بحمداللَّه پايگاه بيدارى و مبارزه نيز شده است - مورد جسارت صهيونيستهاى پليد قرار گرفته، و در فرانسه و هند نيز مسجد در معرض اهانت و تخريب واقع شده است.

 سفارش ديگرى كه من مى‏خواهم بكنم، اين است كه همه‏ى خانواده‏ها و همه‏ى مردم - مخصوصاً جوانان - به نماز و مسجد و عبادت و جلسات قرآن اهميت بدهند. هرچه امروز اين كشور از عظمت و عزت و قدرت به دست آورده است، در سايه‏ى قرآن و اسلام و نماز و عبادت و ذكر خداست. هم بايد به درس و كار توجه شود، وهم به تدين؛ كه تدين پشتوانه‏ى همه‏ى اينهاست. با نماز و مسجد و عبادت و جلسات دينى و جلسات قرآن بايد انس پيدا كنيد.

 شعاير اسلامى و مساجد و نمازهاى جمعه و عزاداريها، از جمله عواملى است كه در پيروزى انقلاب و تداوم آن، نقش تعيين‏كننده‏يى داشته است. ملتهاى مسلمان اكنون در همه جاى عالم، با بهره‏گيرى از تجربه‏ى ملت ايران، به مساجد و شعاير دينى اهتمام خاصى نشان مى‏دهند. نهضت فلسطين و بسى نهضتهاى ديگر، امروزه از مساجد و نمازهاى جمعه و جماعت، نيرو و توان مى‏گيرد. سزاوار است كه ملت عزيز ايران، نقش اين شعاير را همواره به ياد داشته باشد.

 طبق بينش ما، يادگارهاى اسلامى عزيزند. مى‏شد اسلام به مردم بگويد برويد در زمين صافى بايستيد و نماز بخوانيد و عبادت كنيد؛ در صورتى كه به عمارت مسجد دستور داده است؛ «انّما يعمر مساجد اللَّه». آباد كردن مسجد ملاك است و تجسم و تجسد خارجى اين كار مورد نظر اسلام مى‏باشد؛ چون تأثير بسزايى دارد. در مورد شخصيتها هم همين‏طور است.

 مساجد به شكل شايسته غبارروبى شود و خدمت به مسجد، كارى مردمى و همگانى شمرده شود.

 مسجدها در وقت نماز، سرشار و مالامالِ از انسانهاى ذاكر و ساجد و راكع باشد.

  مسجد دربيانات وكلام

 مقام معظّم رهبري

 اشاره:

  تاكنون رويه مجله در اين بخش، درج كامل يكي از مهمترين سخنان مقام معظم رهبري در هفته هاي پيش از انتشار مجله بوده است. اما در اين شماره به مناسبت «هفته جهاني مسجد» برآن شديم تا گزيده اي از سخنان ايشان درباره مسجد را به محضر خوانندگان گرامي تقديم داريم. آنچه پيش رو داريد، حاصل اين تلاش است.

   اهميت مسجد در مناطق خاص:

 كار اداره مسجد در همه جا مهم است، اما بدون شك در نقاط خاص، اين شغل اهميت مضاعفي پيدا مي كند، كه تهران و تا حدودي،‌ حومه تهران از اين قبيل است. لذاست كه نفس مسئوليت امامت جماعت در مساجد، مسئوليت مهمي است. (4/8/73)

 مسجد بهترين مكان براي حفظ دين مردم:

    ما بايد نگران دين مردم باشيم. بهترين جا براي حفظ دين مردم، همين مساجد است. من به شما عرض كنم كه: آقايان! بعد از انقلاب، مساجد در چشم صاحبان مساجد متاسفانه ارزششان را از دست دادند. تا كسي در جايي يك اشتغال مختصر پيدا كرد، فورا مسجدش تعطيل شد. اول ظهر و عصر را تعطيل كرد، بعد مغرب و عشا را تعطيل كرد، نماز صبح هم كه اصلا نبود ‎‎‎ ؛ اينها اشكال است. بايد تلاش كنيد بدون تعطيل هر سه وقت در مساجد تهران نماز خوانده بشود: هم صبح برويد نماز؛ هم ظهر و عصر را بخوانيد؛ هم مغرب و عشا را بخوانيد. نفرماييد مامومين نمي آيند. به تجربه ثابت شده است كه اگر ائمه جماعت حاضر باشند، مامومين مي آيند؛ مردم نماز جماعت مي خواهند. وقتي امام جماعت نرفت يا وقتي دير و نامنظم رفت؛ اذان مغرب را دادند و نيم ساعت هم گذشته، وقت فضيلت تمام شده، تازه آقا نفس نفس زنان سر مي رسد، اين نماز جماعت نشدكه! وقت نماز ظهر مي گذرد؛ دكانش را بسته و آمده آنجا نشسته است؛ منتظر است كه آقا تشريف بياورد، آقا نمي آيد؛ بعد معلوم مي شود كه مثلا آقا امروز كار داشته است. اين كه نمي شود؛ اين نماز جماعت نشد . امام جماعت بايد اول وقت در محراب اقامه جماعت بكند بايد قبل از وقت آنجا نشسته باشد. بعد از اقامه نماز رويش را به مردم بكند و همچناني كه مستحب است، با مردم حرفي بزند؛ امكاني بدهد تا آنها از او سئوال كنند. وقتي ما خودمان را در مسجد به مردم نشان ندهيم، بعد از شش ماه كه يك شب فرصتي پيدا كرديم، همه مي ريزند سرمان؛ ولي وقتي هر شب باشيم، اين طور نمي شود. هر شب به چند نفر از مردم مي رسيم؛ سئوالي مي كنند، مسئله اي دارند، مي خواهند وجوهاتي بدهند، شكايتي از كسي دارند. مسجد مهم است. همچنان كه امام فرمودند، واقعا مسجد سنگر است و اين سنگر را بايد صاحب سنگر حفظ كند؛ ديگران هم به او جذب مي شوند. (4/8/73)

   حفظ اميد مهمترين وظيفة امامان جماعت:

  اين گردهمايي ها همه را تشويق بكند براي اينكه مساجد آباد بشود. حضور در مساجد هميشگي بشود؛ ائمه جماعات به محتواي حرفها و مسائلي كه مي گويند، موعظه اي كه مي كنند و حديثي كه مي خوانند، بيفزايند و مهمتر از همه، بايد مردم را به دين و به نظام ديني و به آينده دين اميدوار نگه داريد؛ اين وظيفه همه است. اميدوار نگه داشتن مردم در همه احوال، تكليف بزرگي است كه بر دوش همه است. (4/8/73)

   بانگ اذان دلهاي افسرده را زنده مي كند:

 همه آحاد جامعه بايد سعي كنند كه صورت جامعه را يك صورت اسلامي قرار بدهند. من همين جا، خلا اذان در جامعه مان را يادآور بشوم. در اين تهران، صداي اذان به گوش انسان نمي رسد. چرا؟ اذان، يك شعار اسلامي است. ما با اينكه پشت بلندگو، تا دير وقتي از شب، شعر يا قرآن يا نوحـه بخواننـد و مزاحم همسايه ها بشوند، مخالفيم. با چنين چيزي، مقابله هم مي كنيم. اما با اينكه صداي اذان، اول ظهر و مغرب و صبح، بخصوص از حنجره ها خارج بشود، صددرصد موافقيم.

  اذان، چيز خيلي خوبي است؛ «حتي علي الصلوه» ، «حي علي الفلاح» ، «الله اكبر» . چرا در جامعه اذان نيست؟ اذان با توجه، به دلها اميد مي دهد. بانگ اذان،‌ دلهاي افسرده را روشن مي كند البته در سحرها، براي اذان صبح، از بلندگو استفاده نكنند با حنجره اشكالي ندارد. هر چند وقت بيداري است اما ممكن است اسباب زحمت بشود. همه ظواهر جامعه، اينطور باشد. مسجدها در وقت نماز، سرشار و مالامال از انسانهاي ذاكر و ساجد و راكع باشد.

  چشمها ، ظواهر را مي بينند و پشت چشمها ، دلها قرار دارند خيال نكنيد چشمها ، شيشه اي هستند كه در اينجا گذاشته اند . نخير، پشت چشم، دل و جان و ذهن انساني است. اين چشمها و نيز دلهايي كه پشت آنهاست، بايد از نشانه هاي اسلام پر بشوند . 2/3/69

    طنين صداي اذان در كوچه هاي شهر:

  در جايي مثل تهران، اقلاً در چند مسجد از مساجد هم خوب است كه با بلندگو اذان پخش بشود؛ حتي اذان صبح در شهرهاي كوچك هم به فراخور وسعت آن شهر، مي بايست اذان صبح در چند جا پخش بشود. اما در ظهر و شب اذان بگويند؛ هم اذان بلندگو، هم جلوي مساجد، هم داخل مساجد

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پنج شنبه 17 شهريور 1390برچسب:, :: 18:58 :: نويسنده : علي ابراهيم پور

درباره وبلاگ

به سايت مسجد امام زمان (عج)خوش آمديد
موضوعات
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تبليغات و اطلاع رساني و آدرس masjede.imam.zaman.poldasht .LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 75
بازدید کل : 43110
تعداد مطالب : 56
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1